تکنولوژی و فناوری

لایترو، شرکت سازنده دوربین‌ میدان نوری به فعالیتش پایان می‌دهد

لایترو، شرکت سازنده‌ی دوربین‌ میدان نوری (Light Field)، با انتشار پستی در وبلاگ خود اعلام کرد که به فعالیت‌هایش پایان می‌دهد. این شرکت می‌گوید از آنجایی که قصد تعطیل کردن فعالیت‌های خود را برای مدتی نامشخص دارد، پذیرش محصولات جدید و ارائه‌ی خدمات پیشرفته را متوقف خواهد کرد. در بیانیه‌ی این شرکت آمده است:

با جدا شدن مسیر تیم لایترو، از اینکه شاهد باشیم چه فرصت‌های در آینده پیش‌ روی ما قرار می‌گیرد، هیجان‌زده هستیم. ما مایلیم از گروه‌های مختلفی که پشتیبان ما بوده‌اند تشکر کنیم و امیدوار باشیم در آینده بر سر راه یکدیگر قرار بگیریم.

لایترو از اینکه چه بر سر پتنت‌ها یا کارکنان این شرکت خواهد آمد، صحبتی به میان نیاورده است. وب‌سایت تک‌کرانچ هفته‌ی گذشته گزارش داد که گوگل درصدد تصاحب لایترو است و اکنون یک منبع آگاه در این باره به وب‌سایت ورج گفته که تعداد زیادی از کارکنان سابق لایترو به گوگل ملحق خواهند شد. با این حال، این شخص برخلاف شایعات هفته‌ی گذشته، ادعا می‌کند که گوگل قصد ندارد تجربیات عکس‌برداری میدان نوری خود را با فناوری لایترو ادغام کند. تیم لایترو ظاهرا در بخش‌های مختلف گوگل مشغول به‌ کار خواهد شد؛ اما فعالیت‌های پیشین این شرکت را در زمینه‌ی دوربین ادامه نخواهد داد. هرچند گوگل بخشی از دارایی‌های لایترو را تصاحب می‌کند؛ اما هیچ برنامه‌ی مستقیمی برای ادغام آن‌ها با پروژه‌های فعلی‌اش ندارد.

تک‌کرانچ در گزارش خود آورده بود که لایترو بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون دلار به فروش خواهد رسید؛ اما منبع آگاه ورج اقدام گوگل را بیش از آنکه تصاحب یک شرکت بداند، معامله‌ای برای استخدام کارکنان لایترو توصیف می‌کند.

لایترو برای سال‌ها در تلاش بود تا به‌ کمک فناوری جدید دوربینش که یک تصویر را با عمق چندگانه ثبت می‌کند، کسب‌وکاری ماندگار بنیان‌ نهد. در سال ۲۰۱۲، این شرکت یک دوربین مصرفی آزمایشی عرضه کرد که به کاربران امکان می‌داد فوکوس تصویر را پس از ثبت آن تغییر دهند. آن‌ها سپس در سال ۲۰۱۴ یک دوربین ۱۵۹۹ دلاری برای عکاسان حرفه‌ای عرضه کردند؛ اما یک سال بعد، این شرکت بخش قابل توجهی از نیروی انسانی خود را تعدیل کرد و تمرکز فعالیت‌هایش را روی واقعیت مجازی قرار داد. به عقیده‌ی بسیاری، رقابت مستقیم لایترو با شرکت‌های باسابقه‌ی سازنده‌ی دوربین، حرکتی کاملا اشتباه بود. این شرکت در نهایت میزبانی «تصاویر زنده‌ی» قدیمی لایترو را متوقف کرد و بخش زیادی از میراث اولیه‌ی خود را از بین برد.

این شرکت زمینه‌ی فعالیت‌هایش را در سال ۲۰۱۵ تغییر داد و اقدام به ساخت یک دوربین ۳۶۰ درجه به‌ نام لایترو ایمرجکرد. این دوربین قادر به ضبط ویدئوی حجمی بود؛ بدین صورت که تماشاگران می‌توانستند در فضای سه‌بعدی حرکت کنند. این دوربین علاوه بر قیمت بسیار بالا، نیازمند یادگیری هنر ظریف فیلم‌برداری ۳۶۰ درجه بود. هرچند بسیاری از فیلم‌سازان اکنون مشغول کار با واقعیت مجازی هستند؛ اما این نوع فیلم‌برداری هنوز صنعت بسیار کوچکی محسوب می‌شود و علاقه‌مندان آن می‌توانند دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ی بسیار ارزان‌تری تهیه کنند.

گوگل احتمالا هرگز درباره‌ی این اطلاعات اظهار نظری نخواهد کرد. لایترو نیز مشخص نکرده است که توقف فعالیت‌هایش برای چه مدت خواهد بود. اما این‌طور که به‌ نظر می‌رسد، لایترو دیگر نه سازنده‌ی دوربین‌های مصرفی خواهد بود و نه در بازار فیلم‌سازی پیشرفته‌ی واقعیت مجازی جایی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *