اخبار دیجیتال

پس از فیسبوک، توییتر خبر از فروش داده ها به محققان رسوایی کمبریج آنالیتیکا می دهد

در هفته های اخیر خبرهای بسیاری از رسوایی فیسبوک به واسطه کمپانی کمبریج آنالیتیکا منتشر شد؛ اتفاقی که منجر به لو رفتن اطلاعات میلیون ها کاربر این شبکه اجتماعی و نیز سوء استفاده از آنها برای پیش بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا شد. حالا گزارش شده که توییتر نیز اطلاعاتی را در اختیار کمپانی شخص ثالثی قرار داده است.

توییتر رسماً اعلام کرده که اطلاعاتی را به «الکساندر کوگان» فروخته. کوگان فردی است که شرکت «Global Science Research» یا به اختصار «GSR» را تأسیس کرده بود.

این کمپانی اپ ویژه ای را برای فیسبوک طراحی کرده بود که به استخراج اطلاعات از کاربران این شبکه اجتماعی می پرداخت. بعدها این اطلاعات در اختیار موسسه تحقیقاتی کمبریج آنالیتیکا قرار داده شد و مورد سوء استفاده قرار گرفت.

بر اساس اعلام توییتر بسیاری از اطلاعاتی که به کوگان فروخته شده، به واسطه شرکت GSR در اختیار کمپانی کمبریج آنالیتیکا قرار گرفته. بنا بر گزارش ها GSR در سال ۲۰۱۵ برای دسترسی به داده های توییتر به مدت یک روز مبلغی را پرداخته بود.

روسیه

به گفته توییتر در همین مدت دسترسی، GSR به اطلاعات تصادفی از میان توییت های عمومی که در بازه زمانی دسامبر ۲۰۱۴ تا آوریل ۲۰۱۵ (آذر-دی سال ۹۳ تا فروردین- اردیبهشت سال ۹۴) ارسال شده دسترسی داشته است.با این حال این شبکه اجتماعی اعلام کرده که هیچگونه دسترسی به اطلاعات خصوصی را یافت نشده است. مشخص نیست که کوگان و GSR با این داده ها چه کرده اند.

از آنجایی که مدت زمان این دسترسی بسیار کوتاه بوده و البته داده های یاد شده نیز به صورت اتفاقی مورد دسترس قرار گرفته اند، به نظر می رسد این اطلاعات به منظور تحقیقات به کار رفته باشند و از آنها برای کمپین های [مرتبط با انتخابات] هدفمند یا متداوم استفاده نشده باشد.

به عبارت دیگر باید گفت که به نظر نمی رسد نقض گسترده حریم خصوصی اتفاق افتاده باشد. اساساً توییت ها و پروفایل های توییتر، به غیر از نوشته های توییت ها اطلاعات چندانی از کاربران را در خود ندارند.

به همین دلیل احتمالاً بعید است GSR توانسته باشد آن حجم از اطلاعاتی را که به واسطه فیسبوک به دست آورده بود، از توییتر استخراج کرده باشد.اصلی ترین نگرانی که در مورد کمپانی GSR وجود دارد این است که از نظر تئوری می تواند داده های فیسبوک و توییتر را با هم ترکیب کرده باشد تا از این طریق اطلاعات بیشتری را استخراج نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *